vrijdag 9 september 2011

taaltraject I, 8 september 2011


Wat was nieuw voor mij?
Het onderscheid dat er gemaakt wordt tussen verschillende manieren van lezen, je hebt namelijk radende en spellende lezers. Wat ook een grappig weetje was dat tijdens college naar voren kwam is wanneer je een tekst te lezen krijgt waarvan de letters door elkaar gezet zijn behalve de eerste en de laatste letter je deze tekst nog gewoon kunt lezen. kjik maar: wnaneer alels door ekalar guheseslt satat kan je dit tcoh nog leeezn ! Je bouwt een woordbeeld op.

Wat heb ik hiervan geleerd?
Onze taal is zo ontworpen dat we bij het lezen geen last hebben van de gebreken die ons brein heeft.

Wat ga ik hiervan gebruiken?
Ik ga mijn stageklas een tekst laten lezen waarbij de letters door elkaar staan maar die dus toch leesbaar is en op een begrijpelijke manier uitleggen hoe dit kan dat er in je hersenen al zo een sterk woordbeeld word gevormd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten