zondag 25 september 2011

hersenen in actie; cognitie en ontwikkeling, woensdag 21 september

Het was een leerzame les waarin veel verschillende werkvormen in naar voren zijn gekomen en behandeld. Verder was het fijn om met mede studenten te praten stage, wat zijn hun doelen en ideeën. Over lessen maar ook over kennismakingsactiviteiten. En we hebben niet te vergeten naar een aflevering van de taarten van Abel gekeken. Het was een les met veel afwisseling.

Wat was er nieuw voor mij?
Het ontwikkelingsmodel van Dick Memelink was nieuw voor mij. Ook had ik nog nooit van de termen PCL, REC en CVI gehoord.

Wat heb ik geleerd?
Ik heb geleerd wat de afkortingen van bovenstaande termen betekenen en waar deze termen voor staan. We hebben ook kort de clusters even behandelt.
Cluster 1 – visuele beperking
Cluster 2 – auditieve en communicatieve beperking
Cluster 3 – lichamelijke en of ernstige verstandelijke beperkingen
Cluster 4 – ernstig gedrag of psychiatrische beperkingen

Het was een les waarin ik er achter ben gekomen hoe dicht cognitie en ontwikkeling met elkaar verbonden zijn, zonder het één kan de ander zich niet ontwikkelen.

Wat ga ik hiermee doen?
Voordat ik een handelingsplan of groepsplan ga schrijven ga ik eerst goed observeren. Hoe kan ik voorzien in de onderwijsbehoefte van het kind? Het is belangrijk dat ik dit opschrijf in mijn handelinsplan.Ook zal ik overleggen met de leerlingen zelf en de eventuele mentor. Dit alles is erg belangrijk om een goed handelingsplan op te kunnen zetten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten